ویتامین تیامین یا B1

ویتامین تیامین یا B1

تیامین عضوی از خانواده ویتامین B و به عنوان ویتامین B1 معرف است. به تجزیه کربوهیدرات برای تولید انرژی کمک می کند و به طور طبیعی در برخی غذاها مانند دانه ها، آجیل، غلات و گوشت ها وجود دارد. به عنوان مکمل ورزشی، تیامین با استرس ناشی از فعالیت مقابله کرده و تولید انرژی را افزایش و عملکرد را بهبود می دهد.
مکانیسم عملکرد
تیامین نقش کلیدی در چندین واکنش متابولیسم کربوهیدرات دارد که شامل فعال شدن پیروات دهیدروژناز، آنزیم میتوکندری که در مسیر اصلی تولید ATP عمل می کند؛ کمبود تیامین نشان داده شده که فعالیت پیروات دهیدروژناز و تولید انرژی را کاهش داده و تولید لاکتات افزایش می یابد و موجب خستگی و کاهش عملکرد می شود.
واقعیت مکمل
آیا نوشیدنی های قهوه یا چای مصرف می کنید؟ مصرف مکرر آنها می تواند خطر کمبود تیامین را افزایش دهد. مواد شیمیایی موجود در آنها به نام تانین، تیامین را به شکل دیگری تبدیل کرده و جذب آن را توسط بدن مشکل می کند.
تحقیقات
در حالی که بیشتر پژوهش ها نشان داده اند، مصرف تیامین در ورزشکاران کافی است، برای ورزشکاران مصرف بیشتر تیامین برای غلبه بر استرس ورزش و کاهش تیامین مفید است. در سال ۲۰۱۱ نشان داده شد که غلظت خونی تیامین در شناگران دانشجو هنگام دوچرخه سواری شدید، در مقایسه با تمرین با حجم کم، کاهش قابل توجهی می یابد؛ این بررسی نشان داد که مصرف انرژی بیشتر و مصرف کافی تیامین می تواند هنگام فعالیت های شدید مفید باشد. پژوهشی بر روی ورزشکاران مرد که کمبود تیامین نداشتند انجام شد و نشان داد مصرف ۱ میلی گرم در هر کیلوگرم وزن بدن از تیامین پیروفسفات، ظرفیت هوازی هنگام فعالیت ورزشی را افزایش می دهد و ضربان قلب و لاکتات خون را پس از فعالیت کاهش می دهد. همانند آن، بررسی حیوانی نشان داد مکمل دهی با تیامین تتراهیدروفورفوریل دی سولفید به مدت ۵ روز، کاهش ATP در عضلات اسکلتی را کم کرده و شروع خستگی را به تاخیر انداخت و زمان فعالیت ورزشی را تا واماندگی افزایش داد. آشکار است که تیامین ماده ضروری در رژیم غذایی ورزشکاران است و مکمل دهی آن مفید است؛ به ویژه هنگام فعالیت ورزشی شدید دوچرخه سواری و برای ورزشکارانی که می خواهند نیازهای انرژی و مواد مغذی رقابت و تمرین را تامین کنند.
مصرف رایج
دریافت غذایی مرجع برای تیامین در مردان و زنان بالای ۱۸ سال ۲/۱ و ۱/۱ میلی گرم در روز است. مقدار مکمل دهی بین ۱۰۰ و ۲۰۰ درصد دریافت غذایی مرجع است و به شکل ب کمپلکس و مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی مصرف می شود. ورزشکاران درگیر در فعالیت های شدید دوچرخه سواری یا با دارای کمبود مصرف آن، می توانند از افزایش میزان مصرف تا ۱۰۰ میلی گرم در روز به مدت یک ماه، ترجیحاً در ۳-۲ نوبت در طول روز سود ببرند.
نوشتهٔ پیشین
عوامل تعیین کننده سطوح قدرت، استقامت و توان عضلانی
نوشتهٔ بعدی
ویتامین B2 یا ریبوفلاوین

مقالات مرتبظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up