پروتئین در بدنسازی

آیا مصرف پروتئین بیش از حد زیان بار است؟

خوردن پروتئین بیش از حد نیاز روزانه یقیناً تاثیر برتری بر سلامت و عملکرد بدنی ندارد. به محض تامین مقادیر موردنیاز، پروتئین اضافی به عضله تبدیل نمی شود و به اندازه بیشتر عضله، قدرت یا استقامت منجر نمی شود.
گروه آمینی حاوی نیتروژن پروتئین در کبد به ماده ای موسوم به اوره تبدیل می شود. این ماده سپس به کلیه ها می رود و از راه ادرار دفع می شود. باقی مانده پروتئین به گلوگز تبدیل می شود و به عنوان سوبسترای انرژی به مصرف می رسد. گلوگز به منزله سوخت استفاده یا به صورت گلیکوژن ذخیره می شود. اگر کربوهیدرات به اندازه کافی خورده شود که ذخایر گلیکوژن بازسازی شود، گلوکز اضافی به چربی تبدیل می شود. با وجود این، این عمل در حد زیاد رخ نمی دهد. افزایش چربی معمولاً پیامد خوردن کالری مازاد بر نیاز-به ویژه چربی ها- است. به تازگی مطالعات نشان داده اند خوردن پروتئین سرعت سوخت و ساز را افزایش می دهد، بنابراین بخش چشمگیری از کالری های پروتئینی اکسایش و به گرما تبدیل می شود. بنابراین، اگر پروتئین اضافی کم باشد، بعید است به چربی تبدیل شود.
زمانی تصور می شد پروتئین اضافی به آسیب کبدی یا کلیوی منجر می شود و فشار بیش از حدی بر این اندام ها وارد می کند. اما این آسیب ها هرگز در افراد سالم دیده نشده است، بنابراین تنها در حد نظریه باقی مانده است. با وجود این، به کسانی که مشکلات کبدی و کلیوی دارند توصیه می شود رژیم غذایی کم پروتئین بخورند.
در نتیجه زمانی که پروتئین خیلی زیادی خورده شود بعید است در کوتاه مدت ضرر داشته باشد اما مسلماً فایده ای هم ندارد.
نوشتهٔ پیشین
حفظ قدرت و استقامت
نوشتهٔ بعدی
چه زمان پس از فعالیت ورزشی باید شروع به خوردن کرد؟

مقالات مرتبظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up