زانوی پرانتزی فوتبالیست ها و مهدی قائدی

ارتباط زانوی پرانتزی و فوتبال. آیا زانوی پرانتزی باعث کاهش عملکرد در فوتبال می شود؟

امروزه به استناد شواهد و مدارک موجود، فوتبال پرطرفدارترین و پربیننده ترین ورزش در عرصه بین المللی به شمار می رود و بسیاری از کشور های جهان آن را ورزش ملی خود به حساب می آورند. با توجه به آمار و ارقام فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) در دنیا از هر شش نفر یک نفر فوتبال بازی کرده است و از هر سه نفر یک نفر به فوتبال علاقه مند است.
فوتبال دارای ویژگی های مختلفی از قبیل جسمی، فنی، تاکتیکی و عوامل روانی است که در آن عملکرد ورزشکاران به این ویژگی ها وابسته است، اگر چه به علت پیچیدگی ورزش فوتبال مشخص کردن و جدا کردن نقش هر یک از این متغیرها مشکل می باشد.
به علت فعالیت های انفجاری و دویدن های مکرر و ماهیت ورزش فوتبال فشارها و نیروهای زیادی به ران ها، ساق پا، مفاصل پا و شکم وارد می شود. وارد آمدن این فشارها در اثر تمرینات بیش از حد و حرکات تکراری و تأثیر پذیری بدن از آنها، باعث به وجود آمدن اختلالات وضعیتی در ورزشکاران می شود.
تحقیقات نشان داده است که ۷۳ درصد از بازیکنان فوتبال به ناهنجاری زانوی پرانتزی دچارند. بین فوتبالیست های ۱۶ تا ۱۸ ساله، در مقایسه با بازیکنان سایر رشته ها به طور معنی داری درجه بالاتری از زانوی پرانتزی مشاهده شده است، لذا رابطه معنی داری بین شرکت در بازی فوتبال و درجه زانوی پرانتزی از سن ۱۶ سالگی گزارش شده است. تحقیقاتی که ارتباط بین وضعیت بدنی و ناهنجاری ها را با اجرا و توانایی های فوتبالیست ها بررسی کرده اند، بسیار معدود می باشد.
اقای امیر حیاتی تحقیقی با عنوان تأثير زانوي پرانتزي بر اجراي تكنيك شوت فوتبال در پسران فوتباليست نوجوان انجام دادند. نتایج این تحقیق نشان داد که عملکرد بهتر فوتبالیست های دارای زانوی پرانتزی ممکن است نشان دهنده توانایی این افراد در اجرای تکنیک های فوتبال، نظیر شوت روی پا باشد. نتایج نشان داد میانگین امتیاز کسب شده در ضربه شوت روی پا در گروه دارای زانوی پرانتزی نسبت به گروه دارای زانوی طبیعی بیشتر است و بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد. این امر نشان می دهد که فوتبالیست های دارای زانوی پرانتزی عملکرد بهتری را به ثبت رسانده اند، در واقع داشتن زانوی پرانتزی اجرای آنها را در ضربه شوت فوتبال با اختلال مواجه نکرده است و گمان می رود در بهبود عملکرد آنها در امتیاز کسب شده از آزمون شوت فوتبال تأثیرگذار بوده است.

 

مهدی قائدی جوان اول این روزهای استقلال یکی از افرادی است که پاهای پرانتزی دارد؛ اگرچه این مساله نه تنها یک ضعف برای این بازیکن نیست که حسن او نیز محسوب می شود. در تاریخ فوتبال که جست و جو می کنیم، حتی به نام های بزرگی برمی خوریم که پاهای قوسی داشتند و البته توانستند افتخارات بزرگی را به دست آورند.

 

زانوی پرانتزی مهدی قائدی

نوشتهٔ پیشین
قانون شش ثانیه بارسلونا
نوشتهٔ بعدی
۲ تست توان عضلانی

مقالات مرتبظ

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up