تقویت عضله خیاطه

تقویت عضله خیاطه

عضله خیاطه را بهتر بشناسیم.

مبدأ عضله: خار خاصره‌ای قدامی فوقانی و لبه فوقانی بریدگی بین دو خار خاصره
انتهای عضله: بخش قدامی تحتانی لقمه داخلی استخوان درشت‌نی
عمل عضله: خم کردن ران
خم کردن زانو
چرخش خارجی ران هنگام خم کردن ران و زانو
دورکردن ران
محل لمس عضله: آسان‌ترین محل برای لمس عضله خیاطه، ناحیه خارخاصره ای قدامی فوقانی است. این عضله را در اشخاص با پاهای سنگین‌وزن و میان وزن نمی‌توان لمس کرد.
نحوه تقویت عضله خیاطه: زمانی که عضله خیاطه منقبض می‌شود، خار خاصره‌ای قدامی و فوقانی و بریدگی زیر آن به‌طرف پایین و جلو کشیده و موجب تمایل استخوان لگن به‌طرف جلو می‌شود. عضلات شکم نیز از طریق کشیدن لگن به‌طرف بالا موجب چرخش لگن به‌طرف عقب می‌شوند و از این طریق از انحراف لگن به‌طرف جلو جلوگیری می‌کنند و درنتیجه کمر را صاف می‌کنند.
عضله خیاطه یک عضله دو مفصلی است و زمانی در خم کردن مفاصل ران و زانو به‌طور مؤثر عمل می‌کند که هر یک از این اعمال را به‌طور جداگانه انجام دهد.
هنگامی‌که خم کردن مفاصل ران و زانو به‌طور همزمان انجام شود، این عضله ضعیف عمل می‌کند. توجه کنید هنگامی‌که در وضعیت نشسته، فرد تلاش می‌کند زانوها را روی‌هم قرار دهد و به‌طور عادی کاملاً به پشت تکیه دهد، مبدأ عضله خیاطه بالا کشیده شده، ازاین‌رو این عضله طویل می‌شود و درنتیجه برای خم کردن مفصل زانو در وضعیت مؤثرتری قرار می‌گیرد. از طرف دیگر، زمانی که زانو صاف نگه‌داشته می‌شود، عضله خیاطه برای خم کردن مفصل ران در وضعیت مؤثرتری قرار می‌گیرد. عضله خیاطه، بلندترین عضله بدن است. این عضله را می‌توان با انجام تمرینات خم کردن مفصل ران، به همان روشی که برای تقویت عضله سوئز خاصره‌ای توصیف شد، تقویت کرد.
برای مشاهده تمرینات تقویتی عضله خیاطه به کتاب حرکت شناسی در بدنسازیمراجعه کنید.
مطالب این مقاله ازکتاب حرکت شناسی در بدنسازیاست برای تهیه کتاب کامل لطفا بر عکس زیر کلیک کنید:

کتاب حرکت شناسی در بدنسازی

نوشتهٔ پیشین
بدنسازی رزمی بوکس
نوشتهٔ بعدی
تقویت عضله کشنده پهن نیام

مقالات مرتبظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up