مکمل کازیین و مکمل وی.

مکمل های کازئینی در مقابل وی

بیشتر مطالعات درباره تاثیر پروتئین کازئین و وی نشان می دهد که بین افزایش وزن و قدرت عضلانی ناشی از پروتئین کازئین و وی تفاوتی وجود ندارد. با وجود این، برخی مطالعات نشان داده اند که فرآورده های وی در مقایسه با کازئین باعث افزایش بیشتر قدرت و توده عضلانی شده است.
پروتئین وی، معروف ترین ترکیب پروتئینی، از راه فرایند میکرو-فیلتر (در این روش پروتئین های وی با استفاده از فیلترهای میکروسکوپی از شیر استخراج می شوند) یا تبادل یونی (در این روش پروتئین های وی از راه شارژ الکتریکی شان استخراج می شوند) از شیر مشتق می شود. ارزش بیولوژیکی بیشتری در مقایسه با شیر (و سایر منابع پروتئینی) دارد، نسبتاً سریع هضم و جذب می شود و برای افزایش ریکاوری پس از فعالیت ورزشی مهم است. اسیدهای آمینه ضروری بیشتری در مقایسه با شیر کامل دارد (تقریباً ۵۰ درصد) که نیمی از آن را اسیدهای آمینه شاخه دار (۲۳-۲۵ درصد) تشکیل می دهند. لذا این احتمال وجود دارد که تجزیه پروتئین عضلانی را هنگام و بلافاصله پس از فعالیت ورزشی شدید کاهش می دهد. پژوهشی در دانشگاه ام سی جیل کانادا نشان می دهد که اسیدهای آمینه موجود در پروتئین وی تولید گلوتاتیون در بدن را نیز تحریک می کند. گلوتاتیون، آنتی اکسیدان قوی است که از دستگاه ایمنی محافظت می کند به ویژه هنگام دوره های تمرینی شدید که دستگاه ایمنی را سرکوب می کند. پروتئین وی افزایش تولید عامل رشد شبه انسولینی-۱ (IGF-1) را تحریک می کند؛ هورمون آنابولیکی قوی ای که در کبد سنتز می شود و پروتئین تولیدی در عضلات را افزایش می دهد.
کازئین نیز از شیر مشتق می شود و از ملکول های پروتئینی بزرگ تری تشکیل می شود که هضم و جذب کندتری در مقایسه با وی دارد. ارزش بیولوژیکی زیادی دارد و محتوای اسیدآمینه گلوتامین زیادی (تقریباً ۲۰ درصد) نیز دارد. دریافت زیاد گلوتامین هنگام فعالیت ورزشی شدید به حفظ توده عضلانی کمک می کند و مانع از سرکوب دستگاه ایمنی ناشی از فعالیت ورزشی می شود.
نوشتهٔ پیشین
شاخص توده بدنی یا BMI چیست؟
نوشتهٔ بعدی
اسیدهای آمینه چیست؟

مقالات مرتبظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up