نوشابه ورزشی

چه موقع باید نوشابه ورزشی را به جای آب انتخاب کنیم؟

انتخاب نوشابه ورزشی هنگام هر رویداد با شدت متوسط یا شدیدی که بیش از یک ساعت طول می کشد برای عملکرد مفید است. مطالعات زیادی نشان داده اند که نوشابه های ورزشی حاوی ۴۰ تا ۸۰ گرم کربوهدرات در هر لیتر، آب رسانی و مقادیر طبیعی گلوکز خون را افزایش می دهد و باعث بهترشدن عملکرد هنگام فعالیت های ورزشی شدید یا طولانی می شود. اگر فعالیت ورزشی بیش از دو ساعت طول می کشد یا خیلی زیاد عرق می کنید، نوشابه ورزشی حاوی سدیم را انتخاب کنید.
پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه آبردین گزارش کرده اند که نوشابه های ورزشی حاوی گلوکز و سدیم خستگی را به تاخیر می اندازد. دوچرخه سوارانی که نوشابه ورزشی رقیق (۲ درصد کربوهیدرات) خوردند در مقایسه با کسانی که آب خالص یا حتی غلظت بیشتری (۱۵ درصد کربوهیدرات) نوشیدند، مدت زمان طولانی تری رکاب زدند (به ترتیب ۱۱۸ دقیقه، ۷۱ دقیقه و ۸۴ دقیقه). تاثیر بیشتر نوشابه های ورزشی رقیق ممکن است ریشه در نوشیدن حجم زیادتر داشته باشد.
برای مثال، پژوهشگران دانشگاه لافبرو در مطالعه ای روی هفت دونده استقامتی، حجم های یکسانی از آب، نوشابه ورزشی ۵٫۵ درصدی (۵٫۵ گرم کربوهیدرات در ۱۰۰ میلی لیتر) یا ۶٫۹ درصدی (۶٫۹ گرم کربوهیدرات در ۱۰۰ میلی لیتر) را قبل و هنگام ۴۲ کیلومتر دویدن روی نوارگردان نوشیدند. آنهایی که نوشابه ورزشی ۵٫۵ درصد خوردند در مقایسه با مصرف آب، به طور متوسط ۳٫۹ دقیقه سریعتر و در مقایسه با نوشابه ۶٫۹ درصدی، ۲٫۴ دقیقه سریعتر دویدند.
در دانشگاه تگزاس، هشت دوچرخه سوار پنجاه دقیقه با ۸۵ درصد VO2max در زمان تقریبا ده دقیقه دوچرخه سواری خیلی شدید کردند. زمان دوچرخه سوارانی که هنگام پنجاه دقیقه دوچرخه سواری نوشابه ورزشی (۶ گرم کربوهیدرات در ۱۰۰ میلی لیتر) خوردند در مقایسه با کسانی که آب نوشیدند ۶ درصد کمتر بود.
در مطالعه ای در دانشگاه کارولینای جنوبی، زمان دوچرخه سوارانی که نوشابه ورزشی ۶ گرم کربوهیدرات در ۱۰۰ میلی لیتر خوردند در مقایسه با کسانی که آب نوشیدند سه دقیقه کمتر بود.
نوشتهٔ پیشین
نوشابه ورزشی چیست؟
نوشتهٔ بعدی
انواع ویتامین ها

مقالات مرتبظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up