فشارخون در بدنسازی

هایپرتروفی بطنی و فشارخون

هایپرتروفی بطنی و فشارخون

تحقیقات بسیاری نشان داده اند که تمرینات مقاومتی، باعث افزایش ضخامت و قطر دیواره بطن چپ قلب (هایپرتروفی درون گرا) می شوند، بطن چپ وظیفه پمپاژ خون به سرخرگ ها را دارد، با ضخیم شدن دیواره بطن، میزان فشاری که قلب برای خروج خون به داخل رگ ها نیاز دارد افزایش می یابد (در واقع پس بار افزایش دارد)، زیرا افزایش ضخامت بطن ها به مراتب از میزان گشادشدن حفره بیشتر است و این مسئله باعث می شود قلب به نیروی بیشتری برای پمپ خون به داخل رگ های خونی نیاز داشته باشد از این رو ورزشکاران رشته های قدرتی از فشارخون سیستولیک بالاتری نسبت به ورزشکاران سایر رشته ها برخوردارند.
با مصرف استروئیدهای آنابولیک، تمامی موارد فوق به طور قابل محسوسی تشدید می شوند، ضمن آن که، استروئیدهایی که قابلیت استروژن زایی دارند (استروئیدهای الکیلی)، از سایر استروئیدها تاثیر بیشتری بر فشارخون دارند چون استروژن تمایل زیادی به جذب آب، سدیم و چربی دارد، با افزایش میزان سدیم بدن که مصادف با افزایش نمک می باشد، فشارخون دچار افزایش محسوس می شود، همچنین افزایش وزن فرد و افزایش رکورد وزنه، از عوامل دیگری هستند که به افزایش فشارخون کمک می کنند.
در مجموع با توجه به تنوع دارویی و شرایط مختلف ژنتیکی سایر امراض قلبی ناشی از مصرف استروئیدها به طور قطع به اثبات نرسیده اند، هر چند که اثرغیرمستقیم استروئیدها بر مشکلات ساختاری قلب کاملاً مشهود می باشد اما با این حال، تقویت امراضی چون کاردیومیوپاتی، افزایش ضربان قلب و نامنظمی ریتم ضربان، ترومبوز (لخته خون در عروق)، نارسایی قلبی، ایسکمی و نکروز قلبی از آثار مختلف مصرف استروئیدها بر قلب و ساختار عملکردی آن می باشد.

کاهنده های LDL و فشارخون

امگا۳-۶-۹
امگا۳-۶-۹ ترکیبی از روغن ماهی، روغن بذر کتان و روغن گل گاوزبان است. این ترکیب منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری و غیرضروری می باشد که خواص آن بر کاهش سطح تری گلیسرید، کلسترول بد و بهبود عملکرد قلب و عروق کمک شایانی می کند و با توجه به عوارض ناچیز آن در دورهای مصرف استروئید واجب به نظر می رسند که می توان روزانه ۱ الی ۲ قرص از آن را تحت نظارت پزشک استفاده نمود. همچنین قرص امگا ۳ نیز تاحدود زیادی در کاهش کلسترول LDL می تواند موثر باشد.
کلستیر آمین (Questran)
این دارو از دسته داروهای مورد استفاده در پزشکی می باشد. لذا قبل از مصرف آن حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید و در این حد بدانید که یکی از کاربردهای آن در افزایش غیرقابل  کنترل کلسترول بد (LDL) می باشد که به شکل پودر و در ساشه های جداگانه موجود می باشند. با این حال داروهای بسیاری از خانواده استاتین ها برای کاهش کلسترول بد خون (LDL) استفاده می شود که می توان از قبیل آن آتورواستاتین، لووستاتین و سیمواستاتین اشاره نمود که دوباره تاکید می کنم استفاده از آنها منوط به نظر و مشورت پزشک متخصص می باشد.
سایر داروها: برگ گیاه کنگر فرنگی، پودر سیر
نوشتهٔ پیشین
ناباروری و آتروفی بیضه در اثر مصرف استروئید و درمان آن
نوشتهٔ بعدی
در دوران آسیب دیدگی، چگونه توده عضلانی را حفظ کنیم؟

مقالات مرتبظ

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up