وینسترول خوراکی چیست؟

وینسترول خوراکی چیست؟

وینسترول خوراکی

این دارو در فرم های خوراکی و تزریقی عرضه می شود که در برخی کشورها با نام ژنریک استانوزولول شناخته می شود که استانوزولول در حقیقت ماده موثر آن است، این دارو از از پرمصرف ترین استروئیدهای جهان می باشد که استفاده کنندگان نوع تزریقی آن را نسبت به نوع خوراکی بیشتر ترجیح می دهند.
وینسترول از مشتقات دی هیدروتستوسترون می باشد و عمده تفاوت آن با دی هیدروتستوسترون تمایل بیشتر وینسترول به رشد عضلات می باشد و از آنجا که از دی هیدروتستوسترون مشتق می شود رغبت چندانی به تبدیل شدن به استروژن نداشته و فعالیت آن بیشتر از این که آندروژنیک باشد خواص آنابولیک را در بر می گیرد. بنابراین به راحتی و بدون نگرانی از وقوع عارضه ژنیکوماستیا و کسب عضلانی بی کیفیت می توان اقدام به مصرف آن نمود. اما نکته آزاردهنده  در مورد وینسترول الکیلی بودن آن و در نتیجه داشتن ترکیبات ۱۷-آلفا در ساختمان آن است که موجب زهرآگین شدن دارو برای کبد می شود که نیمه عمر کوتاه فعالیت دارو در بدن و نیاز به تکرار وهله های مصرف در طی روز باعث تشدید عوارض آن می شود به طوری که برخی از افراد با مصرف نوع خوراکی وینسترول  به مشکلات گوارشی و دردهای شکمی مبتلا می شوند و نوع تزریق آن را به نمونه های خوراکی ترجیح می دهند. در مجموع این دارو در بین ورزشکاران رشته های مختلف و سایر ورزشکارانی که نیاز به افزایش نیرو و قدرت و بافت عضلانی برای بهبود کارایی بدن خود دارند ولی افزایش وزن برای آنها مشکل ساز است دارویی محبوب تلقی می شود.
وینسترول خوراکی را می توان با اسامی مختلفی از قبیل ستابون، استانامول، منابول پیدا نمود که اکثراً بین ۲ تا ۵ میلی گرم ماده موثره از استانازولول را در ساختمان خود دارا هستند که بعضاً دیده می شود مابقی ترکیبات آن مربوط به ویتامین های گروه B می باشد.

عوارض جانبی-کاهش عوارض

بروز اختلالات و مشکلات دستگاه گوارش و آسیب کبد، تیره شدن رنگ ادرار، اختلالات معدی روده ای، سردردهای با علائم نامشخص، ریزش مو از جمله عوارض ناشی از مصرف وینسترول خوراکی می باشند که مصرف مستمر مایعات بالاخص مایعاتی چون آب زرشک کوهی و مصرف ویتامین B می تواند در تخفیف عوارض مفید باشد. استفاده از ماهی و امگا۳ می تواند به بهبود مشکلات گوارشی کمک کند، در خصوص ریزش مو استفاده از کپسول روی یا زینک می تواند مفید واقع شود اما اگر فردی دچار ریزش موی شدید باشد نیاز به مصرف دارویی چون فیناستراید احساس می شود.

 

توضیحات مصرف

این دارو در دوزهای ۲، ۵، ۱۰ میلی گرم ارائه شده است که مصرف روزانه ۱۰ الی ۳۰ میلی گرم از آن در وعده های مختلف پیشنهاد داده است.
توضیحات کلی دارو (وینسترول)
مواد اصلی تشکیل دهنده
استانازولول
دوز موثر مردان
۱۰۰-۲۵۰ در هفته
دوز موثر زنان
۵۰-۱۰۰ در هفته
نیمه عمر دارو
۸ ساعت
مطالب این مقاله ازکتاب داروشناسی در بدنسازیاست برای تهیه کتاب کامل لطفا بر عکس زیر کلیک کنید:
کتاب استروئیدهای آنابولیک
 
نوشتهٔ پیشین
وینسترول دپوت چیست؟ نحوه مصرف آن چگونه است؟
نوشتهٔ بعدی
فیناستراید

مقالات مرتبظ

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up