کتل بل چیست؟ نحوه گرفتن و نگه داشتن کتل بل چگونه است؟

کتل بل چیست؟ نحوه گرفتن و نگه داشتن کتل بل چگونه است؟

در طول چند سال گذشته، کتل بل نقش پررنگی در مراکز تناسب‌اندام و باشگاه‌های بدنسازی پیداکرده است. انتظار می‌رود مربیان، اطلاعاتی از این وسیله داشته باشند و در ورزش آن را به کار ببرند. کتل بل وزنه‌ای شبیه به توپ همراه با دستگیره است. ازآنجاکه در وزن‌های مختلف آمده است، می‌تواند برای افزایش حجم عضله، بهبود قدرت و توسعه توان مورداستفاده قرار گیرد. شکل منحصربه‌فرد آن، طیف وسیعی از تمرینات را اجازه می‌دهد. آن‌ها به‌طور گسترده‌ای برای تمرینات اینتروال استفاده می‌شوند زیرا تمرینات کتل بل می‌تواند به‌صورت ریتمیک انجام شود.
 تمرینات کتل بل باعث افزایش ضربان قلب و مصرف اکسیژن در حالتی مشابه با دویدن روی تردمیل می‌شود. این تمرینات بیشتر عضلات بدن را درگیر می‌کند بنابراین کالری مصرف می‌شود. با تنظیم وزنه، تغییر شدت تمرین آسان است، بنابراین کتل بل انعطاف‌پذیری ارائه می‌کند که با بسیاری از انواع ابزارهای دیگر در قابل‌دسترس نیست.
برخلاف تمرینات هالتر، تمرینات کتل بل به هر طرف بدن برای برداشتن بار نیاز دارد. این تمرینات، قدرت و پایداری شانه، تعادل، مرکز بدن و آگاهی فضایی را توسعه می‌دهد. بسیاری از تمرینات کتل بل، در حالت ایستاده انجام می‌شود، این بدین معنی است که تمرینات قابل‌انتقال به ورزش هستند.
 مانند هر ابزار دیگر، کتل بل دارای اشکالاتی است که نیاز دارید تا بدانید. اولاً، کتل بل بسیار گران‌تر از وزنه‌های آزاد هستند. دوم، یادگیری نحوه انجام این تمرین‌ها طول می‌کشد. به دلیل مؤلفه تعادل و مهارت، باید زمان قابل‌توجهی در یادگیری تمرینات بنیادی صرف کنید. اگر چندین تمرین پیشرفته نادرست انجام شود می‌تواند خطرناک باشد. اشکال آخر این تمرینات، جبران نشدنی بودن اشتباهات است. اشتباه انجام دادن کتل بل باعث درد می‌شود. اگر زمانی که کتل بل را بالای سر نگه می‌دارید نادرست انجام دهید، ممکن است باعث کبودی ساعد یا بدتر از آن شود.
کتل بل با تعدادی از روش‌ها قابل انجام است. اول، هر تمرینی که با هالتر یا دمبل انجام شود با کتل بل هم می‌توان انجام داد؛ بنابراین ابزاری عالی برای افزایش حجم عضله، افزایش قدرت و توسعه توان هست. دوم، طراحی منحصربه‌فرد آن اجازه انجام طیف وسیعی تمریناتی می‌دهد که نمی‌توانید با هالتر و دمبل انجام دهید. سوم، آن‌ها برای تمرینات اینتروال استفاده می‌شود.
 
 

نحوه گرفتن و نگه داشتن کتل بل

یادگرفتن نحوه گرفتن و نگه‌داشتن مناسب کتل بل باعث می‌شود در زمان صرفه‌جویی کنید و از کبودی و ناامیدی رهایی یابید. قبل از انجام تمرین، زمان خاصی را برای یادگیری گرفتن و نگه‌داشتن کتل بل اختصاص دهید. این مقاله سه روش گرفتن و یک روش نگه‌داشتن کتل بل را توضیح می‌دهد.
اغلب تمرینات کتل بل، گرفتن از داخل دستگیره کتل بل هست. استفاده‌کنندگان، با این روش قوی خواهند شد. با کتل بل روی زمین و دستگیره رو به بالا شروع کنید. از دست راست برای گرفتن کتل بل استفاده کنید. با دست راست، سمت چپ گوشه بالای دستگیره را بگیرید. اطمینان حاصل کنید که از انگشتان و شست دست برای گرفتن کتل بل استفاده می‌کنید (شکل ۱). برای گرفتن با دست چپ، ‌گوشه بالای راست دستگیره را بگیرید.
در اسنچ و اسکات بالای سر، از نوع دیگری از گرفتن، گرفتن وسط دستگیره استفاده  کنید تا از کبودی ساعد در این تمرین‌ها جلوگیری شود. برای این گرفتن، با کتل بل روی زمین و دستگیره رو به بالا شروع کنید. از انگشتان و شست دست راست برای گرفتن وسط دستگیره استفاده کنید (شکل ۲).
در برخی از تمرینات، از گرفتن دو دستی استفاده کنید. برای این گرفتن، وسط دستگیره کتل بل را با دو دست بگیرید. دست‌ها را کنار یکدیگر قرار دهید و از شست و انگشتان دست برای گرفتن دستگیره استفاده کنید (شکل ۳).
نگه داشتن، به چگونگی ایستادن، با کتل بل روی شانه ارتباط دارد. صحیح نگه داشتن کتل بل، شانه‌ها را سالم نگه خواهد داشت. انجام نادرست آن، دشواری تمرینات را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به آسیب شود! اول، یاد بگیرید کتل بل صحیح روی شانه‌ها قرار بگیرد. در خارج از شانه و ساعد، در بین این دو قرار گیرد. دوم، هنگام نگه داشتن کتل بل بر روی شانه، از گرفتن داخل دستگیره استفاده کنید، اما کف دست را رو به بالا به سمت آسمان قرار دهید. سوم، هنگامی که کتل بل در این وضعیت قرار دارد، آرنج باید به سمت جلوی بدن باشد، نباید به بیرون بچرخد (شکل ۳).

شکل۱ گرفتن دودستی کتل بل      شکل ۲ گرفتن وسط دستگیره کتل بل شکل                ۳ گرفتن دستگیره کتل بل

 

 

شکل  موقعیت مناسب کتل بل بر شانه وقتی که ایستاده اید.
نوشتهٔ پیشین
تمرین ایزومتریک چیست؟
نوشتهٔ بعدی
بدنسازی تخصصی رشته های ورزشی باید چگونه باشد؟

مقالات مرتبظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up