آغوز یا کولوستروم چیست؟

آغوز یا کولوستروم چیست؟

اولین شیری که بعد از زایمان گاو ترشح می شود، آغوز نامیده می شود. حاوی چندین ماده مغذی است که برای سلامتی ضروری هستند. همچنین رشد بدن را بهبود داده و زمان ریکاوری پس از تمرینات و مسابقه شدید را تسریع می کند. آغوز ۳-۴ بار بیشتر از شیر معمولی پروتئین دارد و تخمین زده می شود ۱۵۰ گرم پروتئین در لیتر داشته باشد و لاکتوز ندارد.
بررسی فراگیر در پژوهش ها در سال ۲۰۰۹ نتیجه گیری کرد که مصرف آن تاثیر مثبتی بر ریکاوری در ورزشکارانی که درگیر تمرینات شدید هستند، دارد. چندین دلیل برای این تاثیر بیان شده است؛ اولین دلیل، به علت افزایش هورمون شبه انسولین-۱ (IGF-1) است که اتصال گلوکز و اسیدآمینه را به داخل سلول و سنتز پروتئین را افزایش داده و از تجزیه پروتئین جلوگیری می کند. همچنین می تواند در افزایش توده خالص بدن سهیم باشد. دلیل دوم، این است که آغوز ظرفیت بافری درون عضلانی را افزایش می دهد و از خستگی زودرس عضله هنگام فعالیت ورزشی شدید جلوگیری می کند. در نهایت نشان داده شده، آغوز ایمونوگلوبین A در بزاق را افزایش داده و از این راه به سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
در کل مطالعات انجام شده در رابطه با مصرف شیر آغوز گاوی اشاره دارند که شیر آغوز دارای مزایا و فواید ضدالتهابی است و به پیشگیری و درمان آسیب های معده ای و گوارشی کمک می کند.
آغوز به شکل های مختلفی شامل پودر، قرص و مایع وجود دارد. مقدار توصیه شده برحسب تحقیقات ۱۰ تا ۱۵ گرم در روز است.

 

مطالب این مقاله ازدی وی دی آموزش علم بدنسازیاست برای تهیه دی وی دی لطفا بر عکس زیر کلیک کنید:

نوشتهٔ پیشین
آسیب بورسیت یا التهاب کیسه زلالی چیست؟
نوشتهٔ بعدی
تا چه اندازه می توان انتظار افزایش وزن داشت؟

مقالات مرتبظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up