تقویت عضله دندانه ای قدامی

تقویت عضله دندانه ای قدامی

عضله دندانه ای قدامی را بهتر بشناسیم.

مبدأ عضله: سطح جانبی نه دنده فوقانی قفسه سینه
انتهای عضله: تمام طول لبه داخلی استخوان کتف در سطح قدامی آن
عمل عضله:
الف) دور کردن کتف از ستون مهره
ب) چرخش بالایی کتف (تارهای طویل‌تر بخش تحتانی عضله دندانه‌ای قدامی، گرایش بیشتری به دور کردن و کشش زاویه تحتانی کتف از ستون مهره دارند و در نتیجه به میزان کمی استخوان کتف را به‌طرف بالا می‌چرخانند)
ج) بالابردن کتف
محل لمس عضله: این عضله را می‌توان در سطح قدامی و جانبی قفسه سینه در زیر دنده‌های پنجم و ششم لمس کرد.
نحوه تقویت عضله دندانه‌ای قدامی: عضله دندانه‌ای قدامی هنگام اجرای حرکاتی از قبیل پرتاب توپ بیسبال، سدکردن با دست، پرتاب توپ و دفاع در بازی بسکتبال که در آن استخوان کتف به‌طرف جلو کشیده می‌شود و همراه با آن به‌طور مختصری نیز به‌طرف بالا می‌چرخد، به‌طور گسترده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد. هنگام اجرای فعالیت‌هایی از قبیل پرتاب توپ بیسبال یا پرتاب دیسک، عضله دندانه‌ای قدامی همراه با عضله سینه‌ای بزرگ منقبض می‌شود. این عضله با ایفای نقش نوبه‌ای خود، امکان انجام حرکت دست را به هنگام اجرای حرکات پرتابی و فعالیت‌های مشابه، فراهم می‌سازد. این عضله به‌عنوان اصلی‌ترین عضله دورکننده کتف به سمت جلو، در هنگام هل دادن است و به نام عضله بوکسورها نامیده می‌شود.

تقویت عضله دندانه ای قدامی

در حالت طبیعی، اگر در وضعیتی که کتف باید در مجاورت قفسه سینه قرار داشته باشد، برآمدگی لبه داخلی کتف ایجاد شود، علت این برآمدگی، ضعف عضله دندانه‌ای قدامی است. این ناهنجاری در دور کردن و خم کردن شانه در برابر مقاومت (درمانگر)، مشهود می‌شود. برای مشاهده مطالب بیشتر در زمینه حرکات اصلاحی به کتاب اصلاح ناهنجاری در بدنسازی به نویسندگی ابوالفضل زاهدی مراجعه فرمایید.

کتف بالدار

ناهنجاری کتف بالدار

 

کتف بالدار

بالدارشدن کتف ناشی از ضعف عضله دندانه‌ای قدامی در خم کردن شانه با مقاومت. با ضعف عضله دندانه‌ای قدامی، در خم کردن شانه به‌جای اینکه چرخش بالایی کتف ایجاد شود، کتف‌ها بالدار می‌شود.

 

عضله دندانه‌ای قدامی به هنگام انجام حرکت شنا پلاس، به‌شدت منقبض می‌شود. پرس سینه، پرس بالای سر و تمرین پرس یک دستی با کابل تمرینات خوبی برای تقویت این عضله هستند.

 

برای مشاهده تمرینات تقویتی برای عضله دندانه ای قدامی به کتاب حرکت شناسی در بدنسازیمراجعه کنید.
مطالب این مقاله ازکتاب حرکت شناسی در بدنسازیاست برای تهیه کتاب کامل لطفا بر عکس زیر کلیک کنید:

کتاب حرکت شناسی در بدنسازی

نوشتهٔ پیشین
عکس‌العمل‌های زنجیره‌ای در حرکات اصلاحی
نوشتهٔ بعدی
بدنسازی رزمی بوکس

مقالات مرتبظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up