شاخص توده بدنی

شاخص توده بدنی یا BMI چیست؟

پزشکان و پژوهشگران اغلب شاخصی موسوم به شاخص توده بدنی(BMI) را برای دسته بندی وزن بدن و برای ارزیابی خطر سلامتی استفاده می کنند. 
BMI با تقسیم کردن وزن فرد (به کیلوگرم) بر توان دوم قد او (به متر) محاسبه می شود. برای مثال، اگر وزن فردی ۶۰ کیلوگرم و قد او ۱/۷ متر باشد، BMI او ۲۱ خواهد بود.
محدودیت های BMI چیست؟
BMI اطلاعاتی درباره ترکیب بدنی به دست نمی دهد؛ بدین معنا که چه مقدار وزن چربی و چه مقدار وزن عضله است. BMI صرفاً وزن مطلوب متوسط افراد جامعه را ارائه می دهد نه ورزشکاران را.
زمانی که روی ترازو می ایستید، هر چیزی-استخوان، عضله، آب و چربی-وزن می شود. بنابراین فرد واقعاً نمی داند چه مقدار از وزنش چربی است.
برآورد بیش از حد واقعی: افرادی که ورزشکاراند و یا ساختاری عضلانی دارند ممکن است در دسته افراد دارای اضافه وزن دسته بندی می شوند. بدنسازان ممکن است در طبقه افراد دارای اضافه وزن یا چاقی دسته بندی شوند، در حالی که وزن عضله آنها بیش از وزن چربی است.
برآورد کمتر از حد واقعی: چربی بدن در افرادی که عضله کمی دارند یا کسانی که توده عضلانی شان را از دست داده اند، کمتر از حد واقعی برآورد می شود. این موضوع بیشتر در افراد مسن اتفاق می افتد.
جدول  طبقه بندی BMI

طبقه

BMI

کم وزن

کمتر از ۱۸/۵

ایده آل

۱۸/۵-۲۴/۹

اضافه وزن

۲۵-۲۹/۹

چاق

۳۰-۳۹/۹

خیلی چاق

بیش از ۴۰

 
نوشتهٔ پیشین
آیا خوردن کربوهیدرات، پروتئین و چربی چاق کننده است؟
نوشتهٔ بعدی
مکمل های کازئینی در مقابل وی

مقالات مرتبظ

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up