آناتومی حرکات بدنسازی:سلام ژاپنی

آناتومی حرکات بدنسازی: سلام ژاپنی

توصیف حرکت سلام ژاپنی:

با این تمرین می‌توان عضلات راست کننده ستون فقرات را تقویت نمود. برای اجرای این تمرین، فرد یک هالتر را روی شانه‌ها قرارداده، درحالی‌که مفصل زانو اندکی خم است، به‌آرامی تا حدی به‌طرف پایین خم می‌شود که بدن در حالت تعظیم قرار گیرد و سپس به وضعیت اولیه برمی‌گردد. درواقع، زمانی که تنه برخلاف نیروی جاذبه از وضعیت تعظیم به‌طرف بالا حرکت و وضعیت ایستاده را اتخاذ می‌کند، انقباض درون‌گرایی عضلات راست کننده ستون مهره رخ می‌دهد. نکته مهم آنکه فرد مجری برای پیشگیری از بروز آسیب احتمالی به عناصر مختلف در ستون مهره باید در سراسر مراحل انقباض درون‌گرایی و همچنین عمل برون‌گرایی، کل ستون مهره را به‌صورت محکم و تثبیت‌شده نگه می‌دارد.

تجزیه‌وتحلیل حرکت سلام ژاپنی:

برای تجزیه‌وتحلیل، این تمرین به دو حرکت مجزا تقسیم‌شده است: الف) مرحله حرکت تنه از وضعیت خم به وضعیت صاف (انقباض درون‌گرایی)؛ ب) مرحله برگشت آرام تنه از وضعیت صاف به حالت خم (عمل برون‌گرایی).

 

الف) حرکت تنه از وضعیت خم به وضعیت صاف (انقباض درون‌گرایی):

همان‌گونه که می‌دانید برای انقباض عضلات یک مفصل ویژه به‌صورت درون‌گرایی چند شرط وجود دارد ازجمله اینکه زاویه بین دو اندام کاهش می یاید، حرکت برخلاف نیروی جاذبه انجام شود و یا اینکه نیروی مقاوم خارجی برخلاف نیروی جاذبه جابه‌جا شود. بر این اساس، در این تمرین زمانی که فرد تنه را برخلاف نیروی جاذبه به‌طرف بالا حرکت می‌دهد انقباض درون‌گرایی در عضلات راست کننده ستون مهره رخ می‌دهد. عضلات درگیر عبارت‌اند از:
عضلات درگیر در انجام حرکت باز شدن ستون مهره: عضلات راست کننده ستون فقرات

 

ب) حرکت برگشت آرام تنه از وضعیت صاف به حالت خم (عمل برون‌گرایی عضلات):

زمانی که ستون مهره به‌آرامی از حالت بازشده (وضعیت ایستاده) به وضعیت خم‌شده حرکت می‌کند، عمل برون‌گرایی در عضلات راست کننده ستون مهره رخ می‌دهد، چراکه این عضلات حرکت خم شدن ستون مهره را کنترل و از حرکت سریع آن در جهت نیروی جاذبه جلوگیری می‌نمایند. عضلات درگیر در مرحله برگشت آرام تنه از وضعیت صاف به حالت خم عبارت‌اند از:
عضلات درگیر در انجام حرکت خم شدن ستون مهره: همان عضلات درگیر در باز کردن ستون مهره از قبیل گروه عضله راست کننده ستون فقرات به‌صورت برون‌گرایی فعال‌اند.

آناتومی حرکات بدنسازی: سلام ژاپنی

مطالب این مقاله ازکتاب آنالیز حرکات در بدنسازی پیشرفته(آناتومی بدنسازی)است برای تهیه کتاب کامل لطفا بر عکس زیر کلیک کنید:

کتاب آناتومی بدنسازی یا کتاب آنالیز حرکات بدنسازی

نوشتهٔ پیشین
تشخیص گودی کمر چگونه است؟
نوشتهٔ بعدی
آناتومی حرکات بدنسازی: فلای دمبل(قفسه سینه دمبل)

مقالات مرتبظ

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up