سطوح و محور حرکتی

سطوح و محورهای حرکتی کدامند؟

سطوح  و محورهای حرکتی

سطوح حرکتی

وقتی مفاصل مختلف بدن و حرکات آنها را تجزیه و تحلیل کنیم، توصیف آنها براساس سطوح ویژه حرکتی مفید خواهد بود.
حرکات مختلف مفصل را می‌توان براساس سه سطح ویژه حرکتی طبقه بندی کرد. همان طور که حرکت در یک سطح انجام می‌شود، مفصل نیز حول یک محور که عمود بر آن سطح است می‌چرخد. اگرچه هر یک از حرکات مفصل را می‌توان در یکی از سه سطح حرکتی دسته بندی کرد، ولی حرکات ما معمولاً به طور مطلق در یک سطح ویژه اتفاق نمی‌افتد بلکه به عنوان تلفیقی از حرکات در بیشتر از یک سطح انجام می‌شود. این حرکات سطوح ترکیبی، همان طور که در سطوح مورب یا مایل حرکتی رخ می‌دهند، توصیف می‌شوند.
سطح سهمی یا سطح قدامی خلفی (ساجیتال): این سطح از جلو بدن به طرف عقب عبور کرده، بدن را به دو نیمه مساوی و قرینه راست و چپ تقسیم می‌کند. معمولاً حرکات خم کردن و بازکردن مانند خم کردن مفصل آرنج، بازکردن مفصل زانو یا حرکت دراز و نشست در این سطح انجام می‌شود.
سطح عرضی یا جانبی (فرونتال): سطح عرضی که به سطح تاجی نیز معروف است، به طور عرضی از یک طرف بدن به طرف دیگر عبور کرده، بدن را به دو نیمه قدامی و خلفی تقسیم می‌کند. حرکات دور و نزدیک کردن مانند حرکت نشر از جانب با دمبل، جک در ژیمناستیک و حرکت خم کردن جانبی ستون مهره در این سطح انجام می‌شود.
سطح افقی (هوریزنتال): سطح افقی به صورت موازی با سطح زمین، از یک طرف بدن به طرف دیگر عبور کرده، بدن را به دو نیمه فوقانی و تحتانی تقسیم می‌کند. معمولاً حرکات چرخشی از قبیل چرخش داخلی و چرخش خارجی ساعد و چرخش ستون مهره در این سطح انجام می‌شود.

محورهای چرخشی

محور سهمی یا سطح قدامی خلفی: محور سهمی نیز همانند سطح حرکتی سهمی، از جلو به طرف عقب بدن عبور می‌کند و بر سطح حرکتی عرضی یا سطح تاجی عمود است.
محور عرضی یا جانبی: محور عرضی نیز همانند سطح حرکتی عرضی از یک طرف بدن به طرف دیگر عبور کرده، بر سطح حرکتی سهمی عمود می‌شود.
محور طولی یا عمودی: محور طولی به طور مستقیم از بخش فوقانی سر به طرف پایین عبور کرده، بر سطح حرکتی افقی عمود می‌شود.

سطوح حرکتی
مطالب این مقاله ازکتاب حرکت شناسی در بدنسازیاست برای تهیه کتاب کامل لطفا بر عکس زیر کلیک کنید:

کتاب حرکت شناسی در بدنسازی

نوشتهٔ پیشین
هورمون ها و لاغری
نوشتهٔ بعدی
درمان قوز پشتی یا کایفوز با بدنسازی

مقالات مرتبظ

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up