استروئید خوراکی و تاثیر آن بر سمی شدن کبد

علت سمی بودن استروئیدهای خوراکی برای کبد

استروئیدهای آنابولیک مثلا تستسترون در صورت مصرف خوراکی چون مستقیما هنگام جذب وارد کبد میشن، قبل از ورود به گردش خون توسط کبد متابولیزه و تا حد زیادی بی اثر میشن.
این پدیده باعث شده برای محافظت از تجزیه استروئیدها توسط کبد یه گروه متیل یا اِتیل به کربن شماره ۱۷ استروئید ها اضافه بشه. به این کار ۱۷ آلفا آلکیلیشن ( alkylation ) میگن.
این کار باعث میشه کبد نتونه یکی از مراحل مهم غیر فعال کردن استروئیدها رو انجام بده به همین خاطر استروئید ها از طریق خوراکی هم قابل استفاده میشن. اما همین کار باعث سمی شدن استروئید ها برای کبد شده یعنی ۱۷ آلفا آلکیلیشن اگر چه باعث شده استروئید ها به صورت خوراکی هم جذب شده و موثر باشن اما باعث افزایش آسیب کبدی توسط استروئیدهای خوراکی شده.
با اینکه علت سمیت استروئیدهای خوراکی هنوز کاملا مشخص نیست اما تنها فرضیه ای که وجود داره اینه که با آلکیلیشن استروئید ها پیوند اونها با گیرنده آندروژنی کبد بیشتر میشه این افزایش پیوند در نهایت باعث افزایش استرس اکسیداتیو یعنی تخریب دیواره سلولی یا اجزای داخلی سلول های کبدی میشه. به همين خاطر آنزیم های کبدی بیشتر به درون خون نَشت میکنه که یکی از نشانه های آسیب کبدیه و از طریق آزمایش خون مشخص میشه.
نوشتهٔ پیشین
سوپرست بزنیم یا نه
نوشتهٔ بعدی
آموزش حرکات TRX: غلتش در حالت ایستاده با TRX

مقالات مرتبظ

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up