درد شانه

انواع مختلف درد شانه

درک انواع مختلف درد شانه
درد شانه چه درد، تیز، انتشاری یا سوزش باشد، نشانه این است که چیزی اشتباه است. نوع دردی که احساس می کنید به مشکل شانه شما و همچنین به عوامل دیگری مانند آناتومی منحصر به فرد، وضعیت بدنی، عادات و سبک زندگی شما بستگی دارد.
هر نوع آسیب شانه اغلب ممکن است باعث ایجاد درجه و احساس متفاوتی از درد شود.
برای آشنایی با ۴ نوع مختلف درد شانه و شرایطی که معمولاً باعث ایجاد آنها می شوند، ادامه مطلب را بخوانید. در حین مطالعه به خاطر داشته باشید که:
درد شانه شما ممکن است ناشی از بیش از یک مشکل باشد. برای مثال، داشتن هر دو آرتریت و بورسیت در یک شانه غیرعادی نیست.
یک مشکل شانه می تواند باعث دو یا چند نوع درد شود. به عنوان مثال، پارگی روتاتور کاف ممکن است باعث درد مداوم و دردناک شانه و همچنین درد شدیدی شود که در طی برخی حرکات ایجاد می‌شود.
به این دلایل، شناسایی علت اصلی درد شانه می تواند مشکل باشد. اطلاعات ارائه شده در اینجا بر اساس کلیات است. فقط یک متخصص پزشکی آموزش دیده می تواند تشخیص رسمی بدهد و یک برنامه درمانی را توصیه کند.
  1. درد دردناک شانه
شرایط متعددی می تواند باعث درد مبهم و دردناک شانه شود. این درد ممکن است ثابت باشد و عمیق باشد و/یا تشخیص آن دشوار باشد. درد همچنین ممکن است خواب را سخت کند.
پارگی روتاتور کاف اغلب باعث درد دردناک و ضعف می شود که با فعالیت بدتر و با استراحت بهتر می شود. اگر دچار پارگی روتاتور کاف هستید، احتمالاً برای بلند کردن بازوی خود از بالای سر مشکل دارید.
تاندونیت روتاتور کاف یا تاندونوپاتی ممکن است منجر به درد دردناکی در بالای شانه/خارج بالای بازو شود. حرکات تکراری معمولا درد را بدتر می کند.
شانه یخ زده اغلب باعث درد شانه می‌شود که به مرور زمان بدتر می‌شود و ۲ تا ۹ ماه پس از شروع آن به اوج خود می‌رسد.  با این حال، شایان ذکر است که برای بسیاری از افراد، علامت اصلی شانه یخ زده، درد تیز است، به خصوص زمانی که این بیماری برای اولین بار ظاهر می شود. در حالی که درد ممکن است متفاوت باشد، نشانه مطمئن این وضعیت از دست دادن تدریجی دامنه حرکتی غیرفعال است.
پارگی SLAP می تواند باعث درد دردناک در پشت یا جلوی شانه شود. ممکن است متوجه شوید که برخی از حرکات باعث درد شدیدتر به همراه احساس ترکیدن، کلیک کردن، ساییدن یا قفل شدن می شود.
آرتریت شانه (آرتریت گلنوهومرال) ممکن است باعث درد و سفتی عمیق و دردناک، به طور معمول در پشت شانه شود. بسته به زمان روز و سطح فعالیت ممکن است علائم ظاهر شوند و از بین بروند.
  1. درد تیز شانه
اگر حرکات خاصی باعث درد تیز یا سوراخ کننده شانه شود، ممکن است شانه یخ زده ، سندرم گیرافتادگی شانه یا آرتریت مفصل AC ایجاد شده باشد.
سندرم گیرافتادگی شانه ممکن است باعث ایجاد درد تیز یا سوزش در قسمت خارجی (سمت جانبی) شانه در هنگام بالا رفتن بازو شود.
آرتریت مفصل آخرومی ترقوه ای ممکن است باعث درد تیز شدر جلو و بالای شانه شود، جایی که استخوان ترقوه (آکرومیون) با تیغه شانه (کتف) برخورد می کند. درد ممکن است در طی برخی حرکات، مانند انجام پرس سینه، بالا بردن بازو از بالای سرایجاد شود.
در حالی که آرتریت مفصل آخرومی ترقوه ای رایج نیست، گاهی اوقات باعث ایجاد درد شدیدی می شود که به سمت گردن حرکت می کند.
  1. درد انتشاری شانه
اعصاب آسیب دیده یا تحت فشار ممکن است باعث یا درد انتشاری شود که به پایین بازو یا بالای گردن می رسد. همچنین ممکن است احساس بی حسی، سوزن سوزن شدن یا احساس سوزش کنید.
یک عصب فشرده می تواند باعث دردی شود که از گردن یا شانه به بازو یا دست منتقل می شود. همچنین ممکن است احساس ضعف یا احساس سوزن سوزن شدن در دست یا بازوی خود کنید.
آسیب های شبکه بازویی در اثر ضربه ایجاد می شود و شبکه اعصابی را که از گردن، شانه، بازو و دست عبور می کند، تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است همراه با درد، بی حسی، سوزن سوزن و ضعف احساس شود. برخی از آسیب های شبکه بازویی را نیش می گویند.
به خاطر داشته باشید که مشکلات عصبی تنها شرایطی نیستند که می توانند باعث درد انتشاری شوند. برای مثال، هم مشکلات روتاتور کاف و هم گیرافتادگی شانه ممکن است باعث درد انتشاری، به ویژه در قسمت بالای بازو شود.
  1. درد گرم یا سوزش شانه
اگر متوجه شدید که درد شانه شما داغ یا می سوزد، احتمالاً دچار التهاب شده اید. این نشانه این است که سیستم ایمنی شما برای دفاع از بدن در برابر عفونت یا ترمیم بافت آسیب دیده کار می کند. چندین بیماری شانه شامل التهاب هستند، از جمله این سه.
بورسیت شانه، ناشی از بورسای تحریک شده و ملتهب، ممکن است باعث درد سوزشی شود. بورس ملتهب ممکن است متورم شود و به سندرم گیرافتادگی شانه کمک کند.
آرتریت روماتوئید (RA) با گرمی مفاصل، التهاب، تورم و درد همراه است. آرتریت روماتوئیدمعمولاً مفاصل کوچک دست و پا را تحت تأثیر قرار می دهد اما می تواند مفاصل بزرگ مانند شانه را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
عفونت
در داخل یا اطراف مفصل شانه می تواند باعث ایجاد احساس درد و گرما در آن شود. اگر شانه شما قرمز یا متورم به نظر می رسد، در لمس احساس گرما می کنید و/یا تب دارید، به شما توصیه می شود با پزشک تماس بگیرید.
از بین این سه بیماری، بورسیت شانه به احتمال زیاد با حرکات تکراری همراه است.
از علائم دیگر آگاه باشید
اگر شانه درد دارید، به علائم دیگری که تجربه می کنید، مانند ضعف مفاصل، سفتی، و/یا محدودیت دامنه حرکتی، توجه داشته باشید. چه چیزی علائم شما را تحریک می کند؟ آیا در ساعات خاصی از روز بدتر می شوند؟ آیا چیزی باعث می شود شانه شما بهتر شود؟ این اطلاعات می تواند به پزشک شما کمک کند تا یک تشخیص دقیق را به شما ارائه دهد.
به شما توصیه می شود در صورت مشاهده موارد زیر فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:
درد یا بی حسی شدید
بی حسی بدون وقفه
ضعف شدید
مشکل در کنترل حرکت در دست، بازو یا شانه
اگر درد شدید، بی حسی و ضعف وجود نداشته باشد اما درد هر دو طرف بدن را تحت تاثیر قرار دهد، مراقبت های فوری توصیه می شود.
اگر درد شانه شما بیش از دو هفته ادامه داشت، با پزشک مراقبت های اولیه یا ارتوپد خود قرار ملاقات بگذارید.

مقاله بالا توسط ابوالفضل زاهدی نوشته شده است. اگر از درد شانه رنج می برید توصیه می کنیم از آقای ابوالفضل زاهدی برنامه اصولی جهت توانبخشی آسیب خود بگیرید.
رزومه ابوالفضل زاهدی:
  • فوق لیسانس آسیب شناسی ورزشی از دانشگاه تهران
  • مولف و مترجم بالای ۱۰ کتاب ورزشی

ابوالفضل زاهدی

 

نمونه هایی از کتب تالیفی و ترجمه ابوالفضل زاهدی

مجموعه کتاب بدنسازی

 

 

جهت دریافت برنامه تمرینی، لطفا فرم زیر را پر فرمایید

بعد از پرکردن فرم زیر، دکمه ارسال را بزنید تا به صفحه پرداخت هدایت شوید. هزینه نوشتن برنامه تمرینی ۱۵۰ تومن می باشد. بعد از پرداخت، حداکثر ۴۸ ساعت برنامه در واتساپ براتون ارسال می شود. 

 

برنامه ورزشی برای بارداری و بعد از زایمان

 

نوشتهٔ پیشین
۳ قانون تمرینات قدرتی در طراحی تمرین کودکان
نوشتهٔ بعدی
۲ برنامه تمرینی حجمی آرنولد شوارتزنگر

مقالات مرتبظ

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up