تیپرینگ ورزشی چیست؟

چیکار کنیم که بهترین اجرا رو در روز مسابقه داشته باشیم؟ باید از تیپرینگ ورزشی استفاده کنیم.

تیپرینگ ورزشی چیست؟

کاهش بار(taper) یا تیپرینگ ورزشی، روش ویژه است برای بازگشت از خستگی ناشی از یک دوره تمرین بدون از دست دادن سازگاری های تمرینی ایجاد شده. این مرحله دقیقا آخرین مرحله پیش از مسابقه است. این مرحله در برگیرنده کاهش بار تمرین است که می تواند بهبودهایی در شاخص های فیزیولوژیکی، روان شناختی و اجرایی ایجاد کند.
هدف از taper، رسیدن به اوج اجرا با دست کاری بار تمرین (شدت، تواتر و حجم) است. برای یک کاهش بار موثر، شدت تمرین حفظ می شود (یا حتی در بعضی از مواقع افزایش می یابد)، اما بایستی از حجم تمرین و تواتر تمرین کاسته شود.

 

انواع مختلف taper

انواع مختلف کاهش بار شامل:
کاهش بار توانی: کاهش بار توانی می تواند آهسته یا سریع باشد به طوری که تمرین بعدی شامل بار تمرینی کمتری است.
کاهش بار خطی: این روش آهسته ترین سرعت را داراست و بنابراین نسبت به کاهش بار توانی از بار تمرینی بیشتری برخوردار است.
کاهش بار مرحله ای: بر خلاف روش های دیگر کاهش بار که در روزهای نزدیک مسابقه بار تمرین کاهش می یابد این روش شامل کاهش ناگهانی بار تمرین است که تا مسابقه نیز حفظ می شود.

سازگاریهای فیزیولوژیکی دوره کاهش بار

با وجود مدت زمان نسبتا کوتاه کاهش بار، سازگاری های فیزیولوژیکی در این دوره روی می دهد که برخی از آن ها بهتر آشکار می شوند. افزایش حداکثر اکسیژن مصرفی، افزایش آنزیم های گلیکولیتیکی، افزایش محتوی گلیکوژن عضله، افزایش قدرت و توان و بهبود اجرا ، از مواردی هستند که در دوره کاهش بار بوقوع می پیوندند.

پیشنهادات کاربردی برای دوره کاهش بار

-می توان قبل از taper، فراخستگی ایجاد کرد (با بیش تمرینی متفاوت است) تا به دنبال دوره کاهش بار، شاهد افزایش فراجبرانی ( super compensation) باشیم.
-می توان در این دوره راهبردهای تغذیه ای، نظیر بیش جبرانی گلیکوژن را بکار گرفت تا محتوی گلیکوژن عضله را به حداکثر خودش رساند.
-شدت تمرین را حفظ کنید، تواتر تمرین را تا بیش از ۸۰ درصد حفظ کنید ولی حجم تمرین را ۶۰ تا ۸۰ درصد کاهش دهید.
– زمان ریکاوری بین تمرینات را افزایش دهید و از اینکه تمرین ویژه مسابقه باشد (اصل ویژگی) اطمینان حاصل کنید و از جوانب روانشناختی در این دوره غافل نشوید.
نوشتهٔ پیشین
ژنیکوماستی در بدنسازی چیست؟
نوشتهٔ بعدی
علت آسیب رباط صلیبی در فوتبال

مقالات مرتبظ

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up