نوار کینزیو چیست و چگونه کار می کند؟

کینزیوتیپ چیست و چگونه کار می کند؟

یکی از گزینه های درمانی برای کمک به بهبود بیماران، استفاده از نوار کینزیوتیپ است که برای تاندونیت، درد زانو، درد شانه، درد پشت و درد گردن  وغیره مفید است.
بسیاری از بیماران تعجب می کنند که نوار کینزیوتیپ چیست و آیا کار می کند یا خیر.
کینزیوتیپ یک نوار نازک و الاستیک درمانی است که برای درمان آسیب‌های ورزشی و بهبود عملکرد ورزشی استفاده می‌شود. با حمایت از عضلات و مفاصل بدون محدودیت حرکت، جریان خون را بهبود می بخشد و درد و التهاب را کاهش می دهد. کینزیوتیپ به گونه ای طراحی شده است که خواص طبیعی پوست انسان را تقلید کند و به راحتی برای مدت طولانی از آن استفاده شود.
اغلب از کینزیوتیپ به عنوان بخشی از برنامه های درمانی خود استفاده می شود.

کینزیوتیپ چگونه کار می کند؟

اگرچه در این مرحله کاملاً درک نشده است، اما این نظریه وجود دارد که استفاده از نوار روی پوست به تکمیل ورودی حسی از دست رفته (که به عنوان ورودی حسی “آوران” شناخته می‌شود) از بافت‌های آسیب دیده یا ملتهب کمک می‌کند تا به حرکت نرمال‌تر مغز کمک کند. این به احساس ثبات عصبی در مفاصل کمک می کند و عملکرد طبیعی را بازیابی می کند.
به عبارت دیگر، نوار رنگارنگ با چسباندن به پوست، گیرنده‌های پوست را تحریک می‌کند و حس آگاهی فضایی (به نام حس عمقی) را در اطراف آن مفصل بازیابی می‌کند. این تحریک در نتیجه مقدار اطلاعات “آوران” را افزایش می دهد که با فکر اعصاب محیطی به نخاع و تا مغز منتقل می شود.
به منظور تجسم نحوه عملکرد، یک جفت جوراب قدیمی را تصور کنید. در بعضی مواقع آنقدر کشیده می شوند که روی پای شما نمی مانند و خود به خود به پایین می لغزند. به عبارت دیگر هیچ تنشی در جوراب باقی نمی ماند.
این شبیه چیزی است که وقتی بافت همبند فراتر از حد کشسانی خود کشیده می شود، اتفاق می افتد. اگر هیچ کششی در رباط ها وجود نداشته باشد، آنگاه حس آگاهی فضایی خود را در اطراف آن مفصل از دست می دهیم. در آن نقطه، هیچ گیرنده ای وجود ندارد که اطلاعات آوران را به دلیل الگوهای حرکتی ضعیف به مغز ارسال کند.
کینزیوتیپ با تحریک بافت‌های زیر نوار کار می‌کند و ورودی آوران لازم را به مغز برای بازگرداندن دامنه حرکتی و عملکرد مناسب مفصل ایجاد می‌کند. با افزایش مقدار اطلاعات آوران، پیشنهاد شده است که اجازه دهیم عضلات کارآمدتر کار کنند.
مثال کاربردی
برای مثال، بیایید مورد آسیب شانه را در نظر بگیریم. هنگام کشش، بافت هایی وجود دارند که پاسخ می دهند و اطلاعات آوران را به مغز می فرستند.
این بافت ها رباط ها و کپسول های مفصلی هستند. این به سیستم عصبی مرکزی اجازه می دهد تا بداند شانه در کجای فضا قرار دارد و تنظیم مناسب را انجام دهد. هنگامی که چشمان خود را می بندید و سعی می کنید با انگشت بینی خود را لمس کنید، به اعصاب آوران تکیه می کنید تا انگشت خود را به بینی نزدیک کنید نه در چشم.

آیا کینزیوتیپ واقعا موثر است؟

ابتدا باید معنی “موثر” را تعریف کنیم. دو حوزه اصلی که کینزیوتیپ در آن مورد استفاده قرار می گیرد، در حوزه توانبخشی آسیب دیدگی و همچنین حوزه عملکرد ورزشی است. در اینجا هر کدام را مورد بحث قرار خواهیم داد:
کینزیوتیپ برای توانبخشی آسیب
یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۲ مطالعاتی را در مورد اثربخشی کینزیوتیپ برای آسیب اندام تحتانی، آسیب های ستون فقرات و آسیب های شانه بررسی کرد.
آنچه بیشتر مطالعات نشان دادند این بود که بیمارانی که درمان نوار کینزیو را دریافت کرده بودند، تسکین درد قابل توجهی را در کوتاه مدت تجربه کردند.
کینزیوتیپ برای عملکرد ورزشی.
مطالعات متعددی برای تعیین اینکه آیا کینزیوتیپ برای بهبود عملکرد ورزشی “کار می کند” انجام شده است.
عملکرد ورزشی در این مطالعات معمولاً به بهبود ویژگی‌های زیر اشاره دارد: قدرت، سرعت، تسهیل سرعت بازیابی، افزایش دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری.
کینزیوتیپ برای چه مواردی استفاده می شود؟
مناطقی که ما کینزیوتیپ را مفیدتر می‌دانیم.
سندرم های کشکک رانی به خوبی به حمایتی که کینزیوتیپ به کشکک می دهد پاسخ می دهند
بی ثباتی شانه
تاندونیت
آسیب‌های حاد مچ پا توسط کینزیوتیپ حفظ می‌شوند که ثبات عصبی بیشتری را ایجاد می‌کند و همچنین این نوار به کاهش تورم کمک می‌کند.
آسیب های کمر
گردن درد
درد کتف
آسیب های آرنج
کینزیوتیپ از کجا آمده است؟
حداقل چند نام تجاری از نوع نوار وجود دارد که به طور گسترده به عنوان کینزیوتیپ شناخته می شود. کینزیوتیپ یک نام تجاری برای این نوع نوار است. در ابتدا توسط یک متخصص کایروپراکتیک ژاپنی در سال ۱۹۷۰ ساخته شد.
به عنوان بخشی از یک طرح بازاریابی، نوارهای رول کینزیو در سال ۲۰۰۸ در پکن چین به ۵۸ تیم المپیک اهدا شد. کینزیوتیپ با نوار معمولی پارچه‌ای که معمولاً برای تسکین درد در زانو، شانه، مچ پا و سایر نواحی مرتبط با آسیب‌های ورزشی استفاده می‌شود، متفاوت است.
از پنبه تشکیل شده است و دارای خاصیت ارتجاعی است که به آن اجازه می دهد تقریباً ۶۰٪ طول اصلی خود را بکشد. نوار کینزیو حاوی یک چسب ضد حساسیت با بافت بسیار خاص است. بر خلاف الیاف طولی نوار ورزشی، کینزیوتیپ دارای بافت الگوی موجی است.
چه مدت کینزیوتیپ را روی آن می گذارید؟
مدت زمانی که باید نوار کینزیو باقی بماند به هدف استفاده از نوار و تحمل فرد نسبت به نوار بستگی دارد. به طور کلی، کینزیوتیپ را می توان تا پنج روز استفاده کرد، اما برخی از افراد ممکن است به دلیل تحریک یا ناراحتی پوست، نیاز به زودتر برداشتن آن داشته باشند.

در نتیجه

کینزیوتیپ یک مکمل موثر برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند تاندونیت، درد شانه، درد زانو، کمردرد و سایر موارد است.

 

مقاله بالا توسط ابوالفضل زاهدی نوشته شده است. اگر از درد رنج می برید توصیه می کنیم از آقای ابوالفضل زاهدی برنامه اصولی جهت توانبخشی آسیب خود بگیرید.
رزومه ابوالفضل زاهدی:
  • فوق لیسانس آسیب شناسی ورزشی از دانشگاه تهران
  • مولف و مترجم بالای ۱۰ کتاب ورزشی

ابوالفضل زاهدی

 

نمونه هایی از کتب تالیفی و ترجمه ابوالفضل زاهدی

کتاب آسیب در بدنسازی

مجموعه کتاب بدنسازی

نوشتهٔ پیشین
آیا ورزش در دوران قاعدگی اثر منفی دارد؟
نوشتهٔ بعدی
برای بدنسازی چقدر کره بادام زمینی بخوریم؟

مقالات مرتبظ

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up