آسیب رباط زانو

آسیب رباط صلیبی زانو

۴ رباط اصلی زانو که شامل دو رباط جانبی و دو رباط صلیبی است، از مفصل درشت نئی ران محافظت می کنند.
رباط های صلیبی در فضای بین دو کندیل استخوان ران قرار می گیرند. رباط صلیبی قدامی (ACL) از کندیل خارجی استخوان ران شروع شده و روی سطح قدامی درشت نی (نزدیک منیسک داخلی) می چسبد. این رباط مهارکننده اولیه جا به جایی جلویی درشت نی نسبت به ران می باشد همچنین از چرخش داخلی درشت نی نسبت به ران جلوگیری می کند. آسیب ACL شایع ترین علت همارتروز زانو (مفصل خونی) می باشد.
رباط صلیبی خلفی (PCL) از کندیل داخلی استخوان ران شروع شده و به روی سطح خلفی درشت نی ( در پشت و زیر منیسک ها) می چسبد. این رباط از جابه جایی عقبی درشت نی نسبت به ران جلوگیری می کند و همچنین مانع از چرخش خارجی بیش از درشت نی می گردد. معمولا هنگامی که PCL پاره می شود، غلاف سینوویال آن سالم می ماند و همارتروز اغلب به وجود نمیاد. هنگامی که زانو در حالت بازشدن است ACL در جای خود محکم و کشیده می شود و برعکس در فلکشن کامل زانو، رباط PCL در جای خود محکم و کشیده می شود. در حالت نیمه خم هر دو رباط آزاد می باشند.
رباط طرفی داخلی (MCL) در برابر فشارهای خارجی (والگوس) در زانو مقاومت ایجاد می کند. این رباط به دو بخش سطحی  و عمقی تقسیم می شود که بخش سطحی ان مهارکننده اصلی نیروی والگوس است.
این رباط از کندیل داخلی ران شروع شده و به قسمت فوقانی داخلی درشت نی می چسبد. بخش سطحی MCL هنگام تاشدن زانو کمی به سمت خلفی لیز می خورد، رشته های قدامی آن در تمامی وضعیت های زانو سفت و محکم هستند ولی رشته های خلفی آن با تاشدن شل می شوند.، بخش عمقی رباط که به آن رباط کرونری می گویند به منیسک داخلی متصل است.
رباط طرفی خارجی (LCL) از اپی کندیل خارجی ران شروع شده و به سر استخوان نازک نی می چسبد. این رباط به منیسک خارجی متصل نیست و ۷۰ درصد از مقاومت زانو در مقابل فشارهای واروس یا داخلی توسط این رباط ایجاد می شود.
شایع ترین رباط زانو که در ورزشکاران آسیب می بیند، رباط صلیبی قدامی یا ACL است.
علل آسیب رباط صلیبی قدامی یا رباط ACL
ضربه مستقیم به قسمت عقبی ساق پا که استخوان درشت نی به سمت جلو رانده شود.
پس از پارگی MCL و LCL (رباط های جانبی) ناشی از نیروهای والگوس (ضربه از خارج) و واروس (ضربه از داخل)، اگر ضربه شدید باشد، ACL آسیب می بیند.
به علت چرخش داخلی شدید درشت نی نسبت به ران
بازشدن بیش از حد زانو و قطع شدن ACL توسط سقف حفره بین کندیلی ران
  تاشدن بیش از حد زانو همراه با انقباض شدید و همزمان عضله چهارسرران
نوشتهٔ پیشین
حرکات کششی، قبل و بعد تمرین بدنسازی انجام دهیم؟
نوشتهٔ بعدی
آسیب منیسک زانو

مقالات مرتبظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up