ویتامین ها

انواع ویتامین ها

ویتامین ها به دو گروه محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند. این نام گذاری به دلیل نحوه جذب آنها در بدن می باشد.
ویتامین های محلول در چربی با کمک چربی ها از طریق روده کوچک جذب شده و می توانند به مدت خیلی طولانی تری در بدن بمانند. اما ویتامین های محلول در آب می توانند به سرعت از طریق ادرار یا عرق از بدن دفع شوند و به همین دلیل مجبورید که آنها را در بیشتر اوقات مصرف کنید (به صورت ماده غذایی و یا دارو).
ویتامین های محلول در چربی عبارت اند از ویتامین های A,D,E,K می باشد.
همه ویتامین های غیر از A,D,E,K ، محلول در آب هستند. ویتامین های محلول در آب شامل ۸ نوع ویتامین B و ویتامین C هستند.
به دلیل ورود زیاد مایعات توسط نوشیدن و همچنین خروج زیاد مایعات از طریق ادرار، ویتامین های محلول در آب باید هر روز مصرف شوند. مسمومیت با مصرف زیاد ویتامین های محلول در آب کمتر رخ می دهد، چرا که آنها به راحتی از طریق ادرار دفع می شوند. به دلیل دفع سریع آنها در ادرار، کمبود آنها در بدن می تواند به راحتی رخ دهد.
برای ویتامین های محلول در چربی عکس این قضیه صادق است. آنها به مدت بیشتری در بدن می مانند و دفع آنها از بدن هم سخت تر است. به همین دلیل مصرف زیاد آنها می تواند باعث بروز مسمومیت شود. همچنین بدن کمتر دچار کمبود ویتامین های محلول در چربی می شود، مگر اینکه آنها به مدت زیادی به بدن نرسند. مثلاً کمبود ویتامین D3 در بانوان یک امر رایج است، زیرا این ویتامین برای تولید فقط نیاز به آفتاب مستقیم دارد و یا باید به صورت دارو مصرف شود، اما در زندگی آپارتمانی امروز که افراد کمتر می توانند مثل قدیم در حیاط منزل آفتاب بگیرند و به دلیل این که در خارج از منزل هم معمولاً دارای پوشش هستند و همچنین حتی روی صورت آنها با مواد آرایشی یا کرم های ضدآفتاب پوشیده شده، به صورت دائم با عدم دریافت این ویتامین مواجه بوده و معمولاً دچار کمبود ویتامین D3 هستند.
نوشتهٔ پیشین
چه موقع باید نوشابه ورزشی را به جای آب انتخاب کنیم؟
نوشتهٔ بعدی
انواع تغییرات عصبی در اثر تمرینات بدنسازی

مقالات مرتبظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up