نوشابه ورزشی

نوشابه ورزشی چیست؟

انواع نوشابه ورزشی

نوشابه های ورزشی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: نوشابه های جایگزین سازی مایعات و نوشابه های کربوهیدراتی (انرژی زا)
نوشیدنی های جایگزین سازی مایعات، محلول های رقیقی از الکترولیت ها و قندها (کربوهیدرات) است. متداول ترین قندهایی که به این نوشابه ها اضافه می شود عبارت اند از گلوکز، فروکتوز، ساکاروز و پلی مرهای گلوکزی (مالتودکسترین). هر چند قندهای اضافی به حفظ مقادیر خون و ذخیره گلیکوژن کمک می کند، هدف اصلی این نوشابه ها این است که مایعات را سریعتر از آب خالص جایگزین می کنند. این نوشابه ها به دو صورت هیپوتونیک یا ایزوتونیک اند.
 نوشابه های کربوهیدراتی (انرژی زا) در مقایسه با نوشابه های جایگزین سازی مایعات، کربوهیدرات بیشتری را در ۱۰۰ میلی لیتر تامین می کنند. کربوهیدرات آنها عمدتا پلی مرهای گلوکزی (مالتودکسترین) است. هدف اصلی، در مقایسه با غلظت گلوکز مشابه، تامین مقادیر زیادتر کربوهیدرات است، اما در اسمولالیته کمتر یا مساوی. البته، مایعات را نیز تامین می کند. به طور کلی، برندهای آماده برای نوشیدن، ایزوتونیک اند. پودر هایی که در نوشابه استفاده می شود ممکن است ایزوتونیک یا هیپوتونیک باشد.

چه تفاوتی بین نوشابه های هیپوتونیک، ایزوتونیک و هیپرتونیک وجود دارد؟

  1. نوشابه های هیپوتونیک که اغلب به عنوان آب ورزشی به فروش می رسد. اسمولالیته نسبتا کمی دارد. این بدان معنی است که ذره های کمتری (کربوهیدرات و الکترولیت ها) در ۱۰۰ میلی لیتر در مقایسه با مایعات بدن دارد. خیلی رقیق آن سریعتر از آب خالص جذب می شود. نوعاً ، نوشابه هیپوتونیک حاوی کمتر از ۴ گرم کربوهیدرات در هر ۱۰۰ میلی لیتر است.
  2. نوشابه ایزوتونیک نوعی نوشابه ورزشی است که اسمولالیته آن با مایعات بدن یکی است. این بدان معناست که تعداد ذره های برابری (کربوهیدرات و الکترولیت ها) در هر ۱۰۰ میلی لیتر دارد و مانند آب خالص یا سریع تر از آن جذب می شود. بیشتر نوشابه های ایزوتونیک تجاری بین ۴ تا ۸ گرم کربوهیدرات در هر ۱۰۰ میلی لیتر دارند. به لحاظ نظری، نوشابه های ایزوتونیک شرایط ایدئالی بین آب رسانی مجدد و سوخت رسانی مجدد برقرار می کنند.
  3. نوشابه هیپرتونیک- مثل نوشابه های غیرالکلی و نوشابه های گازدار- اسمولالیته بیشتری در مقایسه با مایعات بدن دارد و این بدان معناست که در مقایسه با مایعات بدن ذره های بیشتری (کربوهیدرات و الکترولیت) در هر ۱۰۰ میلی لیتر دارد. در مقایسه با آب خالص، کندتر جذب می شود. نوشابه هیپرتونیک معمولا بیش از ۸ گرم کربوهیدرات در ۱۰۰ میلی لیتر دارد.
نوشتهٔ پیشین
cla
نوشتهٔ بعدی
چه موقع باید نوشابه ورزشی را به جای آب انتخاب کنیم؟

مقالات مرتبظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up